Wednesday, February 18, 2015

Ովքեր են կարևոր բնության ուսումնասիրությունների մեջ:


   10-րդ և 11րդ դասարանների սովորողների հետ միջոցառումը սկսվել էր… Հավաքվել էին ֆիզիկները, կենսաբանները և գրականագետները: Թեժ զրույցը ընթացավ նրանց միջև: Սկզբում ոչ մի կերպ մեկը  մյուսին չէին զիջում: Վեճի թեման բնությունն էր, թե իրենցից ովքեր են ավելի շատ բացում բնության գաղտնիքները:
Կենսաբանները ասում էին, որ կենսաբանությունը  կենդանի  բնության  մասին  գիտությունների  համալիր է: Այն ուսումնասիրում է  կյանքի դրսևորումները, կենդանի օրգանիզմների բոլոր ձևերի  կառուցվածքը, ֆունկցիաները, ծագումը, զարգացումը, կապը  միմյանց  և  շրջակա  միջավայրի հետ: Եվ  իրենք կենսաբանները ավելի  շատ  են  բացահայտում բնությունը: ֆիզիկները պնդում էին, որ ֆիզիկան գիտության բնագավառ է, որն ուսումնասիրում է Տիեզերքում գործող հիմնական ուժերն ու օրենքները, բացատրում նյութի և էներգիայի հատկությունները, հետազոտում ատոմի  մեջ  գտնվող մանրագույն մասնիկներից մինչև մեր Տիեզերքի առաջացման հետ կապված երևույթները: Ֆիզիկայի խնդիրը  բնության  ընդհանուր օրենքները բացատրելն է, դրանց միջոցով բնության  մեջ  տեղի  ունեցող  երևույթները  բացատրելն  ու  մարդկությանը  ծառայեցնելը: Եվ վստահ էին,  որ իրենք ավելի կարևոր են: Իսկ գրականագետներն էլ իրենց հերթին էին գովաբանում իրենք իրենց.
-  Գրականագետները սովորական  մարդիկ են՝ մարդու և բնության մասին արտասովոր պատկերացումներով: Գրողն օրինակ լսում է ծաղկի շնչառությունը, հասկանում ծառի լեզուն և  այն մատուցում մարդկությանը: Բնությունը  պոեզիայի  հողն է, պատվանդանը և զինանոցը, որտեղից  վերցնում  են  պատկերներ, գույներ և ձևեր: Պոեզիայի մեջ մարդը, հողը, կենդանին, քարափը  ներդաշնակության մեջ են, լրացնում են միմյանց, պոեզիայի  մեջ  մարդու ապրած օրվա փիլիսոփայությամբ իմաստավորվում են բնության  երևույթները, անձնավորում են բնությանը  և  ներկայացնում մարդու  և  բնության  հավերժ  կենդանի կապը: Գրողը մեծապես օգնում է բնագետին  խորանելու  բնական երևույթների ներքին  օրինաչափությունների  մեջ՝ առանց  գիտական  հասկացությունների  ու  տերմինների, նշանակումների ու բանաձևերի  օգտագործման: Դրանց փոխարինում են  գեղարվեստական հոյակապ պատկերները բնության կոնկրետ տեսարանները, կենդանիների ու բույսերի կյանքից վերցրած իրական դեպքերը, տիեզերական պրոցեսների հավաստի մեկնությունները:
   Կենսաբանները  <<Զարմանալի  օդերևութաբաններ>> ցուցադրությամբ խոսեցին եղանակի, երկրաշարժի, հրաբուխների և բնության  մյուս  արհավիրքները  գուշակող  կենդանիների  ու  բույսերի  զարմանալի  հատկությունների ուսումնասիրությունների մասին, իսկ   թե ինչու են թռչունները  հիանալի  եղանակագետ, դրա պատասխանը  տվեցին ֆիզիկները: Նրանք բացատրեցին նաև գորտերի ուշագրավ եղանակագետ լինելը,  ձկների կողմից եղանակի ստույգ կանխագուշակման գաղտնիքը, եղանակի փոփոխությունների նկատմամբ ճահճային բուժական տզրուկների,   անձրևաորդերի, սարդերի, մեդուզայի, ընտանի կենդանիների խիստ զգայնությունը, ոչխարների գերազանց <<խոնավաչափեր>> լինելը: Նրանք բացատրեցին, թե ինպես է, որ թագավորական գարնանածաղիկը (կամ մահվան ծաղիկ) ծաղկում է միայն հրաբխի ժայթքման նախօրյակին և տեղաբնիկներին զգուշացնում մոտալուտ աղետի մասին:
Իսկ պատմաբանները, որոնք նույնպես ներկա էին բերեցին հետաքրքիր դեպքեր հիանալի եղանակագետներից:
Մեջբերում-Վերջերս ամերիկյան <<Թայմ>> ամսագիրն իր ընթերթողներին հայտնեց, որ Տխասի  Հանտսվիլ քաղաքի ֆերմերներից մեկը եղանակի բյուրոյին մարտահրավեր է նետել հայտարարելով , որ՝ << Քամու ուղղությամբ պոչը տնկած կովը կամ հողի մեջ թավալվող խոզը եղանակը կանխատեսում են ավելի լավ, քան ամերիկյան օդերևութաբանների եղանակագիտական տեղեկություններն են, որոնք կազմվում են ամենանորագույն տեխնիկայի օգնությամբ>>: Որոշվում է ֆերմերի այդքան հանդուգն հայտարարությունը ստուգել գործարանում. Կազմակերպվում է մրցույթ տեղական օդերևութաբանական կայանի և այդ ֆերմերին պատկանող Բրեյմեր կովի միջև: Ինչպես հայտարարեց Թայմը, կովը եղանակի գուշակման բյուրոյի նկատմամբ հաղթանակ տարավ բոլոր առումներով. Հաշիվն է 19:8 ՝ հօգուտ կովին:
Մեջբերում- Պատմում են, որ մի անգամ պարզ, արևոտ եղանակին Նյուտոնը դուրս է եկել զբոսանքի և հանդիպել մի հովվի: Վերջինս նրան խորհուրդ է տվել տուն գնալ, քանի որ չի ցանկանում, որ նա ընկնի անձրևի տակ: Նյուտոնը չի լսում  և շարունակում է զբոսանքը: Կես ժամ հետ նա պատժվում է հովվին չհավատոլու համար: Հորդ անձրևը նրան թրջում է մինչև ոսկորները: Այդքան ճիշտ նախագուշակությունից զարմացած Նյուտոնը ցանկանում է իմանալ, թե հովիվն ինչպես իմացավ հեղեղի մասին: Հովիվը պատասխանում է, որ նրան օգնեցին ... ոչխարները, որոնց բրդով ինքը որոշեց անձրևի գալը:
Պարզվում է , որ անձրևից առաջ և խոնավ եղանակին ոչխարի ամեն մի մազի ծակոտիկ լցվում է ջրով. Դրա հետևանքվ  այն ուռչում է ու երկարում: Չոր եղանակին ջրի մի մասը գոլորշիանում է, և մազը  կարճանում է: Այդ <<գաղտնիքը>> վաղուց է հայտնի  փորձառու անասնապահներին: Նայելով ու զննելով ոչխարների բուրդը, նրանք կարողանում են կանխագուշակել եղանակի մոտալուտ փոփոխությունները: Այս նույն սկզբունքով են աշխատում նաև մազային խոնավաչափերը:
Մեջբերում - 1794թ ին աշնանը ֆրանսիական բանակը մտավ Հոլանդիայի տարածքը, հոլանդացիները չունեին ոչ զինվորներ, ոչ հրանոթներ, որպեսզի ետ մղեին այն ժամանակվա համար առաջնակարգ ֆրանսիական բանակը, և նրանք դիմեցին խորամնկության, բացեցին ջրանցքների ջրարգելակները ու ջրածածկ արեցին ճանապարհները, թվում էր, թե թշնամին այլևս ճանապարհ չունի ներխուժելու իրենց երկիրը: Ֆրանսիացիները արդեն պատրաստվում էրն թողնել Հոլանդիան, և հանկարծ զորքերի հրամանատարը, որը Նապոլեոնի ուսուցիչն էր,  հրաման արձակեց դադարեցնել նահանջը: Որն էր այդ անսպասելի որոշման պատճառը: Պարզվում էր, որ գեներալը գաղտնի հաղոդագիր էր ստացել գեներալ Դիժոնվայլ Կատրմերից, որին հոլանդիացիները բանտ էին նետել , և նա բանտում դիտումներ էր կատարում սարդերի նկատմամբ: Նա գրել էր, ար այդ միջատները կրկնապատկված եռանդով սկսել էին սարդոստայն գործել, իսկ նրանք սովորաբար իրենց այդպես պահում են չոր ու սառը եղանակից  առաջ: Եվ իրոք, ժամանակավոր տաքությունից հետո վրա հասան սառնամանիքնեը: Ջուրը սառեց և արդեն ոչինչ չէր կարող կանգնեցնել ներխուժող գնդերի առաջխաղացումը: Դեկտեմբերի վերջին ֆրանսիական բանակը սառույցի վրայով անցավ Վաալ գետը և հունվարի սկզբին մտավ Ուտրեխտ:
   Ֆիզիկները բերեցին օրինակներ, որ իրենց շատ հայտնագործությունների հիման վրա պատրաստվել են սարքեր, որոնք օգտագործվում են բժշկության մեջ՝ կանխորոշելով, բուժելով շատ վտանգավոր հիվանդություններ: Անընդհատ ամեն մեկը  բերում էր իրենց կողմից բնության բացահայտումները: Սակայն վերջում բոլորն էլ եկան մի կարծիքի՝ որ  բոլոր գիտություններն էլ  յուրովի ուսումնասիրում են բնությունը. Մեկը մեկին չեն խոչընդոտում, այլ ընդհակառակը՝ տարբեր գիտությունների նվաճումները հանգեցնում է այլ գիտությունների զարգացմանը կամ ձևավորմանը: Ընդունեցին,որ բնության և գիտության համար կարևուր են բոլոր բնագավառների ՝ գիտությունների ուսումնասիրությունները, որոնք փոխկապակցված են իրար հետ: Իսկ ինչ վերաբերվում է արվեստին, այն ուղեկցել է մարդուն հազարամյակների ընթացքում, ոչ միայն ուղեկցել, այլև ստեղծել է նրան՝ տալով ձև, նպատակ, իմաստ: 
Ֆիզիկայի ուսուցչուհի Հասմիկ Մնացականյան







No comments:

Post a Comment